Hoppa till huvudinnehållet

Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?

Hur gör jag ett uttag?

Uttag från ditt minderåriga barns Nordnet-konto går endast att göra till konton som ditt barn äger. Du kan alltså inte begära uttag från barnets Nordnet-kontot till ett bankkonto som står i ditt namn.

Uttag via uttagsformulär

Du som vårdnadshavare kan begära ett uttag via detta uttagsformulär
Formuläret signeras digitalt med BankID och du väljer mellan ett manuellt uttag (vilket är kostnadsfritt för minderåriga) eller ett expressuttag (mot en kostnad om 499 kronor).

Uttag via kopplat konto

Skulle ni ha ett kopplat konto så begär du ett uttag via Mina sidor/Uttag från vår sajt  eller Överföringar/Uttag från appen. Gör du uttaget på det här sättet innan 13:00 en vanlig bankdag, bör du ha pengarna samma eftermiddag. Uttag efter kl. 13:00 kommer fram nästkommande bankdag. Uttagsbeloppet via appen och vår sajt är begränsat till 1 miljon kronor per dag. Vill du göra ett större uttag än en miljon kronor så kan du antingen dela upp det på fler dagar alternativt använda vårt digitala uttagsformulär.

Saknas ett kopplat konto, kan du koppla konto här. Det tar i regel 2 bankdagar tills ett konto är kopplat och efter dess kan du gå in och begära uttaget. Observera att kontokoppling sker via autogirocentralen och att de flesta kontokopplingar till barnets konto nekas av den andra banken. Om kontokoppling nekas så får ni använda uttagsformuläret istället.

OBS! Om du sålt aktier eller andra börshandlade värdepapper samma dag som du begär uttaget så tänk på att courtage- och eventuell valutaväxling dras under natten efter försäljning. Saldot efter uttaget ska täcka detta för att undvika att uttaget nekas eller att kontot övertrasseras.

Fick du svar på din fråga?

Tillbaka
© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm