Hoppa till huvudinnehållet
Den webbläsare du använder stöds inte längre. Klicka här för att se vilka rekommenderade webbläsare som stöds.

Kundsäkerhet.

Information om bedrägerier.

Bedrägerier blir alltmer vanligt förekommande i samhället. Även Nordnets kunder riskerar att bli utsatta för bedrägerier och bedrägeriförsök.


Skydda dig mot bedrägerier.

Det finns flera saker som du kan tänka på för att inte bli utsatt:

  • Lämna aldrig ut bank-ID eller lösenord. Identifiera dig aldrig med bank-ID eller lämna ifrån dig lösenord på uppmaning av någon annan. Nordnet, eller någon annan bank eller myndighet, kommer aldrig att kontakta dig och efterfråga dessa uppgifter eller be dig att logga in.

  • Akta dig för “pump and dump”-bedrägerier. Var skeptisk mot rådgivning och marknadsföring av okända aktier, särskilt den som sprids via sociala medier och olika forum som Whatsapp, Reddit och Discord. En allt vanligare bedrägerimetod är "pump and dump", där bedragare driver upp priset på en aktie ("pump") för att sedan sälja av sitt innehav (“dump”) när sparare har lockats in och priset har stigit. När bedragarna har sålt sina aktier faller priset ofta kraftigt och de som köpte står kvar med en stor förlust. Gör alltid din egen analys av ett bolag innan du investerar och var medveten om att det finns risk att du inte får tillbaka de pengar du har investerat.

  • Var misstänksam mot oväntade samtal. Om någon kontaktar dig via telefon och du blir osäker på om den som ringer verkligen är den person han eller hon utger sig för att vara – lägg på luren direkt. Det kan vara en bedragare. Detta gäller även om den som kontaktar dig påstår sig ringa från Nordnet.

  • Var försiktig med länkar och e-post. Lämna aldrig ifrån dig personlig information eller klicka på länkar i e-post/sms om du inte är säker på vem avsändaren är. Kom ihåg att bedragare ofta kan få avsändaren att se ut som din bank. OBS! Kontaktförsök kan även ske via falska SMS, e-post eller via sociala medier.

  • Undvik snabba investeringar som sägs ge hög avkastning. Det finns bedrägerier där du luras att investera i olika värdepapper som saknar faktiskt värde, så kallade investeringsbedrägerier. Ofta inleds dessa bedrägerier med en annons eller ett telefonsamtal från bedragare, där du erbjuds en snabb investering med hög avkastning. Var alltid kritisk till denna typ av information - låter det för bra för att vara sant är det ofta det. Finansinspektionen har även publicerat en varningslista som du kan ta del av.

  • Var kritisk till reklam med kändisar i sociala medier. Var skeptisk och kritiskt granskande när du ser filmer på Facebook eller andra sociala medier där välkända personer gör reklam för olika investeringsmöjligheter. Med stor sannolikhet har dessa filmer skapats med hjälp av AI och är således falska, så kallade deep fakes. Vår starka rekommendation är att inte klicka på länkar i anslutning till dessa filmer eller på annat sätt interagera med den typen av innehåll.

  • Se upp för romansbedrägerier. Ett romansbedrägeri är när en bedragare bygger upp en relation med en person på distans, till exempel via sociala medier eller dejtingappar, för att sedan be om pengar. Bedragaren kan hitta på en trovärdig historia, som att de behöver pengar för en akut operation, för att betala en skuld eller för att kunna resa och träffa den person som är föremål för bedrägeriet. Bedragaren kan vara mycket skicklig på att manipulera sitt offer och ge känslan av att det finns ett genuint intresse av att inleda en kärleksrelation.


Om du är osäker på om någon som kontaktar dig, eller medverkar i en video eller annat innehåll på sociala medier, verkligen representerar Nordnet – kontakta vår kundservice på telefonnummer 010-583 30 00 för att dubbelkolla.


Om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri.

Om du misstänker att du har blivit utsatt för ett bedrägeri är det viktigt att du så snart som möjligt kontaktar oss. Eftersom bedragaren genom bedrägeriet kan ha lyckats få tillgång till ditt konto är det alltid bäst att du kontaktar oss via telefon. Var noga med att använda Nordnets korrekta telefonnummer 010-583 3000.

Om du tror att någon fått tillgång till ditt bank-ID behöver du också kontakta den bank som ställt ut bank-ID, så att de kan spärra det från vidare användning. Om du misstänker att du är utsatt för ett bedrägeri kan du också kontakta polisen för hjälp med upprättande av en polisanmälan.

Bli svårlurad.

Nordnet medverkar i det branschgemensamma initiativet Svårlurad. Syftet är att uppmärksamma bedrägeririsken och sprida kunskap till dig som kund om hur du ska agera vid ett misstänkt bedrägeri. Bakom kampanjen står Sveriges banker och Svenska Bankföreningen. Läs mer om initiativet och hur du kan skydda dig själv och dina närstående på svårlurad.se.