Hoppa till huvudinnehållet

Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?

Hur gör jag ett uttag?

Uttag från ditt företags AF eller sparkonto 

I regel finns det två sätt att göra uttag på; via ett kopplat konto på Nordnet eller via ett uttagsformulär. Uttag från företagets Nordnet-konton går endast att göra till konton som även de står på företaget.

Kopplat konto

Om företaget redan har ett kopplat konto så begär du som firmatecknare uttag via Mina sidor/Uttag från vår sajt eller Överföringar/Uttag från appen. Gör du uttaget på det här sättet innan 13:00 en vanlig bankdag bör pengarna vara överförda samma eftermiddag. Uttag efter kl. 13:00 kommer fram nästkommande bankdag. Uttagsbeloppet via appen och vår sajt är begränsat till 1 miljon kronor per dag. Vill du göra ett större uttag än en miljon kronor så kan du antingen dela upp det på fler dagar alternativt använda vårt digitala uttagsformulär.

Saknar företaget kopplat konto, kan du koppla konto här. Det tar i regel 2 bankdagar tills ett konto är kopplat och efter dess kan du gå in och begära uttaget.
 

Observera att för att ett uttagskonto ska kunna kopplas så behöver vissa kriterier vara uppfyllda:

  1. Kontot måste vara ett transaktionskonto som går att koppla ett autogiro till, exempelvis ett klassiskt lönekonto. Sparkonton hos andra banker kommer att nekas gentemot bankgirocentralen.
  2. Kontot måste ägas av företaget som äger kontot på Nordnet.
  3. Kontoägaren ska ha ett svenskt organisationsnummer
  4. Rätt clearing- och kontonummer. Det är även viktigt att du inte skriver några kommatecken, mellanslag eller bindestreck när du fyller i clearing- och kontonummer. 

 

Uttagsformulär

Om företaget saknar kopplat konto kan firmatecknare även begära ett uttag till företagets konto via detta uttagsformulär
Formuläret signeras med BankID och du väljer mellan ett manuellt uttag (mot en kostnad om 200 kronor) eller ett expressuttag (mot en kostnad om 499 kronor).

OBS! Om du sålt aktier eller andra börshandlade värdepapper samma dag som du begär uttaget så tänk på att courtage- och eventuell valutaväxling dras under natten efter försäljning. Saldot efter uttaget ska täcka detta för att undvika att uttaget nekas eller att kontot övertrasseras.

Fick du svar på din fråga?

Tillbaka
© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm