Hoppa till huvudinnehållet

Hej! Vad kan vi hjälpa dig med?

Hur gör jag ett uttag?

Uttag från en persons Nordnet-konto som du har fullmakt över går endast att göra till går endast att göra till ett konto som denne äger. Du kan alltså inte begära uttag från en annan persons Nordnet-konto till ett bankkonto som står i ditt namn.

I regel finns det två sätt att göra uttag på; via ett kopplat konto på Nordnet eller via ett uttagsformulär. Uttag från företagets Nordnet-konton går endast att göra till konton som även de står på bolaget

Kopplat konto

Om det redan finns ett kopplat konto så begär du ett uttag via Mina sidor/Uttag från vår sajt  eller Överföringar/Uttag från appen. Gör du uttaget på det här sättet innan 13:00 en vanlig bankdag, bör du ha pengarna samma eftermiddag. Uttag efter kl. 13:00 kommer fram nästkommande bankdag. Uttagsbeloppet via appen och vår sajt är begränsat till 1 miljon kronor per dag. Vill du göra ett större uttag än en miljon kronor så kan du antingen dela upp det på fler dagar alternativt använda vårt digitala uttagsformulär.

Saknar personen ett kopplat konto, så behöver kontoägaren själv koppla konto här. Det tar i regel 2 bankdagar tills ett konto är kopplat och efter dess kan uttag begäras.

Uttagsformulär

Saknas kopplat konto kan du även begära ett uttag via detta uttagsformulär
Formuläret signeras med BankID och du väljer mellan ett manuellt uttag (mot en kostnad om 200 kronor) eller ett expressuttag (mot en kostnad om 499 kronor).

OBS! Om du sålt aktier eller andra börshandlade värdepapper samma dag som du begär uttaget så tänk på att courtage- och eventuell valutaväxling dras under natten efter försäljning. Saldot efter uttaget ska täcka detta för att undvika att uttaget nekas eller att kontot övertrasseras.

 

 

Fick du svar på din fråga?

Tillbaka
© 2024 Nordnet Bank AB.
Nordnet | Box 30099 | 104 25 Stockholm