Q2-rapport
27 dagar sedan‧33min
0,20 USD/aktie
Senaste utdelning
9,98 %
Direktavk.
Orderdjup
Antal
Köp
300
Sälj
Antal
100
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Högst
-VWAP
Lägst
-Omsättning ()
VWAP
Högst
-Lägst
-Omsättning ()
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
Kalender är inte tillgänglig |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q2-rapport | 19 aug. | |
2025 Q1-rapport | 14 maj | |
2025 Årsstämma | 8 maj | |
2024 Årsrapport | 17 mars | |
2024 Q4-rapport | 12 feb. |
Data hämtas från Morningstar, Quartr
Kunder har även besökt
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 19 aug.·Efter att ha sålt flera fartyg under andra kvartalet har SFL Corp beslutat att sänka sin kvartalsutdelning. Det John Fredriksen-stödda redaren sänkte utdelningen till 0,20 dollar per aktie från 0,27 dollar för första kvartalet. Under andra kvartalet sålde New York-företaget containerfartyget Asian Ace (byggt 2005) på 1 700 teu, vilket resulterade i en vinst på cirka 4,3 miljoner dollar. Dessutom återlevererades sex containerfartyg byggda 2002 på bareboatcharter till MSC Mediterranean Shipping Company i slutet av andra kvartalet enligt befraktaravtalet. Efter kvartalets slut återlevererades åtta äldre capesize-bulkfartyg till Golden Ocean. Golden Ocean betalade 115 miljoner dollar i juli, och fartygen var skuldfria i slutet av andra kvartalet. SFL har nyligen sålt fartyg för totalt mer än 200 miljoner dollar, enligt rapporten. VD Ole Hjertaker sa: ”Även om detta ökar vårt tillgängliga kapital för nya investeringar avsevärt, minskar det också det kortsiktiga kassaflödet. ”Styrelsen har därför beslutat att justera utdelningen till 20 cent per aktie för andra kvartalet.” Sedan 2004 har SFL delat ut 2,9 miljarder dollar till aktieägarna genom 86 på varandra följande kvartalsutdelningar. "Under denna period har vi konsekvent visat vår förmåga att förnya och diversifiera vår portfölj av tillgångar och charteravtal, vilket stöder en hållbar, långsiktig kapacitet för aktieägarutdelningar", sa Hjertaker. Nettoresultatet under andra kvartalet var 1,5 miljoner dollar, jämfört med en förlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet på grund av nedskrivningar av fartyg. Den 30 juni var den uppskattade charterordern med fast ränta från SFL:s flotta på 60 helt eller delvis ägda fartyg och nybyggnationer under byggnation cirka 4,2 miljarder dollar, med en viktad återstående charterperiod på 6,7 år. Femårig tidsbefraktningsförlängning för tre containerfartyg på 9 500 teu med Maersk ökade ordern med cirka 225 miljoner dollar från 2026 till slutet av 2031. Hjertaker sa: "Vi har tagit avgörande steg under de senaste kvartalen för att stärka vår charterorder." genom att säkra avtal med starka motparter och utnyttja högkvalitativa tillgångar. ”Detta inkluderar investeringar i lasthantering och uppgraderingar av bränsleeffektivitet i vår befintliga flotta, samtidigt som vi avyttrar äldre, mindre effektiva fartyg. ”Som ett resultat har vår flottas operativa och bränsleförbrukningseffektivitet förbättrats väsentligt, vilket ger fördelar för både SFL och våra kunder.” Rapporten meddelade också att styrelsen ökade från sex till sju ledamöter igår med utnämningen av Jan Erik Klepsland. SFL Corp säljer nedskrivna bulkfartyg genom att avyttra ytterligare två supramaxfartyg Klepsland är investeringsdirektör i Fredriksens Seatankers Management, där han övervakar och förvaltar olika offentliga och privata investeringar främst inom sjöfart och oljetjänster. Innan han började på Seatankers i augusti 2020 var han partner på ABG Sundal Collier. Klepsland är också styrelseledamot i Archer, Noram Drilling, Fortis Operations och Northern Ocean. K: TradeWinds, helt enkelt bäst!
- 9 juli·Leasingföretaget SFL Corp har sålt ytterligare två supramaxfartyg i takt med att de fortsätter att avyttra de bulkfartyg som orsakade nedskrivningar på över 34 miljoner dollar tidigare i år. Nedskrivningar av sju äldre bulkfartyg och andra engångsposter orsakade att Oslo-noterade SFL Corp minskade till en nettoförlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet. Golden Ocean Group säljer åldrande capesize-fartyg efter fem månader Mäklare säger att SFL Kate (byggd 2011) på 56 798 dwt har sålts för 11,5 miljoner dollar och SFL Humber (byggd 2012) på 56 970 dwt har sålts för 12,5 miljoner dollar. Försäljningen följer på två andra supramaxfartyg som rapporterades sålda tidigare i år, vilket lämnar tre nedskrivna bulkfartyg kvar i SFL Corps flotta. VD Ole Hjertaker berättade för TradeWinds: "Vi kommenterar i allmänhet aldrig marknadsrykten om försäljning av äldre fartyg." Systerfartygen, designade av Dolphin 57, byggdes vid kinesiska Zhejiang Zhenghe Shipbuilding och har system för barlastvattenrening. Inspektörer från Idwal inspekterade SFL Kate i februari och fann att det var i bättre skick än sitt systerfartyg, men sämre än många av sina konkurrenter. Idwal har betygsatt fartygets skick till 70, sju poäng under genomsnittet för supramax-bulkfartyg i åldern 10 till 15 år. SFL Humber inspekterades av Idwal i oktober och betygsattes med 61 poäng, 16 poäng under genomsnittet. De rapporterade försäljningspriserna för båda fartygen överstiger uppskattningar från onlinevärderingsplattformar. VesselsValue uppskattar att SFL Kate har ett marknadsvärde på 9,75 miljoner dollar, medan rivalen Maritime Strategies International (MSI) uppskattar mellan 9 och 11 miljoner dollar. Båda plattformarna tror att SFL Humber är värd minst 10 miljoner dollar på den nuvarande marknaden. MSI gav en toppuppskattning på 12,3 miljoner dollar. SFL Corp, som räknar John Fredriksen som sin största aktieägare, sålde två andra Dolphin 57 supramax-fartyg tidigare i år till oidentifierade kinesiska köpare. SFL Sara (byggd 2011) på 56 869 dwt rapporterades såld i maj för 11 miljoner dollar. Gunvor säkrar "betydligt" övertecknad grön finansiering värd 1,3 miljarder dollar. Dess systerfartyg – SFL Yukon (byggd 2010) på 56 836 dwt – såldes i mars för 10,2 miljoner dollar. Båda fartygen byggdes vid Xiamen Shipbuilding i Kina. SFL Corp har fokuserat på att förnya sin flotta och sälja av äldre fartyg med höga utsläpp. Nedskrivningar av fartyg uppgick till totalt 34,1 miljoner dollar för första kvartalet och hänförde sig till sju spothandlade bulkfartyg. Dessa fartyg är SFL Hudson (byggd 2009) på 57 000 dwt; Kamsarmax-fartygen SFL Yangtze och (båda byggda 2012) på 82 000 dwt, samt de fyra supramax-fartygen som redan rapporterats sålda. "Vi fortsätter att förnya vår flotta och har nyligen kommit överens om att avyttra några äldre bulkfartyg och containerfartyg som handlas på spotmarknaden", sa Hjertaker i maj, när kvartalsresultatet tillkännagavs. Copyright: TradeWinds, helt enkelt bäst!
- 6 juni·SFL är en utdelningsaktie. Så om runt 8-9 % per år i säker avkastning inte räcker för dig, välj något annat. Kom ihåg att den är denominerad i USD så det kan finnas både en upp- och en nedgång i växelkursen. Jag har lång position i den här aktien och har varit det sedan 2012. Jag kommer att behålla den till min pension. Jag har 775 aktier och köper upp 4 gånger om året i samband med utdelningarna.
- 14 maj·SLF gjorde en nedskrivning på 34,1 miljoner dollar under första kvartalet efter att ha sålt två äldre supramax-bulkfartyg (byggda 2010 och 2011). De John Fredriksen-stödda redarna sålde paret för cirka 21 miljoner dollar. VD Ole Hjertaker sa: "Resultatet för första kvartalet påverkades av flera engångsposter, inklusive nedskrivningar på vissa äldre torrbulkfartyg som handlas på spotmarknaden, och även borriggen Hercules som stod still under kvartalet." SFL rapporterade en nettoförlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet, efter nedskrivningen, jämfört med en vinst på 20,2 miljoner dollar för ett år sedan. Charterintäkterna sjönk till 183 miljoner dollar från 222 miljoner dollar för ett år sedan. "Resten av portföljen presterar mycket bra, och vi har uppgraderat flera fartyg under kvartalet, vilket ökar både lastintag och bränsleeffektivitet i samband med charterförlängningar till högre priser än tidigare", tillade Hjertaker. Som tidigare meddelats kommer SFL:s åtta capesize-bulkfartyg att återlevereras till Golden Ocean i början av tredje kvartalet enligt befrakningsavtalet. SFL förväntar sig en positiv likviditetseffekt på cirka 50 miljoner dollar efter återbetalning av tillhörande skulder. Dessutom kommer sju äldre containerfartyg på bareboat-charter till MSC att återlevereras till MSC i slutet av andra kvartalet. Företaget ser en positiv likviditetseffekt på cirka 4,5 miljoner dollar. "Vi fortsätter att förnya vår flotta och har nyligen kommit överens om att avyttra några äldre bulkfartyg och containerfartyg som handlas på spotmarknaden. Vårt fokus ligger kvar på tillgångar med en charterorder som stöder vår långsiktiga utdelningskapacitet." Hittills i år har företaget köpt tillbaka cirka 10 miljoner dollar i aktier. "Dessutom har vi aktivt återköpt aktier under den senaste tidens marknadssvaghet, som en del av vår övergripande kapitalallokeringsstrategi med målet att maximera den långsiktiga distributionskapaciteten per aktie", sa Hjertaker. Styrelsen beslutade om en kvartalsvis kontantutdelning på 0,27 dollar per aktie. Det är den 85:e kvartalsutdelningen i rad. "Även om den nuvarande marknadsvolatiliteten har orsakat ökad osäkerhet, tror vi att den också kommer att skapa nya affärsmöjligheter för oss", står det i rapporten. Copyright: Tradewinds, helt enkelt bäst!
- 5 maj·Det är lite svårt att hänga med i allt, men vad är egentligen anledningen till ett prisfall på 3-4 dollar under en relativt kort tidsperiod? Skulle du inte tro att något dramatiskt har hänt med de investeringar SFL har gjort?6 maj · Ändrad·Hercules har inte kunnat hitta kontinuerligt arbete och kommer att börja ådra sig kostnader på 100 000 dollar/dag detta kvartal medan de sitter i väntan på nya anställningar. SFL investerar också i Hercules med några uppdateringar i hopp om att förbättra sina framtidsutsikter, men halvsubmarknaden är inte särskilt het för tillfället.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Q2-rapport
27 dagar sedan‧33min
0,20 USD/aktie
Senaste utdelning
9,98 %
Direktavk.
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 19 aug.·Efter att ha sålt flera fartyg under andra kvartalet har SFL Corp beslutat att sänka sin kvartalsutdelning. Det John Fredriksen-stödda redaren sänkte utdelningen till 0,20 dollar per aktie från 0,27 dollar för första kvartalet. Under andra kvartalet sålde New York-företaget containerfartyget Asian Ace (byggt 2005) på 1 700 teu, vilket resulterade i en vinst på cirka 4,3 miljoner dollar. Dessutom återlevererades sex containerfartyg byggda 2002 på bareboatcharter till MSC Mediterranean Shipping Company i slutet av andra kvartalet enligt befraktaravtalet. Efter kvartalets slut återlevererades åtta äldre capesize-bulkfartyg till Golden Ocean. Golden Ocean betalade 115 miljoner dollar i juli, och fartygen var skuldfria i slutet av andra kvartalet. SFL har nyligen sålt fartyg för totalt mer än 200 miljoner dollar, enligt rapporten. VD Ole Hjertaker sa: ”Även om detta ökar vårt tillgängliga kapital för nya investeringar avsevärt, minskar det också det kortsiktiga kassaflödet. ”Styrelsen har därför beslutat att justera utdelningen till 20 cent per aktie för andra kvartalet.” Sedan 2004 har SFL delat ut 2,9 miljarder dollar till aktieägarna genom 86 på varandra följande kvartalsutdelningar. "Under denna period har vi konsekvent visat vår förmåga att förnya och diversifiera vår portfölj av tillgångar och charteravtal, vilket stöder en hållbar, långsiktig kapacitet för aktieägarutdelningar", sa Hjertaker. Nettoresultatet under andra kvartalet var 1,5 miljoner dollar, jämfört med en förlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet på grund av nedskrivningar av fartyg. Den 30 juni var den uppskattade charterordern med fast ränta från SFL:s flotta på 60 helt eller delvis ägda fartyg och nybyggnationer under byggnation cirka 4,2 miljarder dollar, med en viktad återstående charterperiod på 6,7 år. Femårig tidsbefraktningsförlängning för tre containerfartyg på 9 500 teu med Maersk ökade ordern med cirka 225 miljoner dollar från 2026 till slutet av 2031. Hjertaker sa: "Vi har tagit avgörande steg under de senaste kvartalen för att stärka vår charterorder." genom att säkra avtal med starka motparter och utnyttja högkvalitativa tillgångar. ”Detta inkluderar investeringar i lasthantering och uppgraderingar av bränsleeffektivitet i vår befintliga flotta, samtidigt som vi avyttrar äldre, mindre effektiva fartyg. ”Som ett resultat har vår flottas operativa och bränsleförbrukningseffektivitet förbättrats väsentligt, vilket ger fördelar för både SFL och våra kunder.” Rapporten meddelade också att styrelsen ökade från sex till sju ledamöter igår med utnämningen av Jan Erik Klepsland. SFL Corp säljer nedskrivna bulkfartyg genom att avyttra ytterligare två supramaxfartyg Klepsland är investeringsdirektör i Fredriksens Seatankers Management, där han övervakar och förvaltar olika offentliga och privata investeringar främst inom sjöfart och oljetjänster. Innan han började på Seatankers i augusti 2020 var han partner på ABG Sundal Collier. Klepsland är också styrelseledamot i Archer, Noram Drilling, Fortis Operations och Northern Ocean. K: TradeWinds, helt enkelt bäst!
- 9 juli·Leasingföretaget SFL Corp har sålt ytterligare två supramaxfartyg i takt med att de fortsätter att avyttra de bulkfartyg som orsakade nedskrivningar på över 34 miljoner dollar tidigare i år. Nedskrivningar av sju äldre bulkfartyg och andra engångsposter orsakade att Oslo-noterade SFL Corp minskade till en nettoförlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet. Golden Ocean Group säljer åldrande capesize-fartyg efter fem månader Mäklare säger att SFL Kate (byggd 2011) på 56 798 dwt har sålts för 11,5 miljoner dollar och SFL Humber (byggd 2012) på 56 970 dwt har sålts för 12,5 miljoner dollar. Försäljningen följer på två andra supramaxfartyg som rapporterades sålda tidigare i år, vilket lämnar tre nedskrivna bulkfartyg kvar i SFL Corps flotta. VD Ole Hjertaker berättade för TradeWinds: "Vi kommenterar i allmänhet aldrig marknadsrykten om försäljning av äldre fartyg." Systerfartygen, designade av Dolphin 57, byggdes vid kinesiska Zhejiang Zhenghe Shipbuilding och har system för barlastvattenrening. Inspektörer från Idwal inspekterade SFL Kate i februari och fann att det var i bättre skick än sitt systerfartyg, men sämre än många av sina konkurrenter. Idwal har betygsatt fartygets skick till 70, sju poäng under genomsnittet för supramax-bulkfartyg i åldern 10 till 15 år. SFL Humber inspekterades av Idwal i oktober och betygsattes med 61 poäng, 16 poäng under genomsnittet. De rapporterade försäljningspriserna för båda fartygen överstiger uppskattningar från onlinevärderingsplattformar. VesselsValue uppskattar att SFL Kate har ett marknadsvärde på 9,75 miljoner dollar, medan rivalen Maritime Strategies International (MSI) uppskattar mellan 9 och 11 miljoner dollar. Båda plattformarna tror att SFL Humber är värd minst 10 miljoner dollar på den nuvarande marknaden. MSI gav en toppuppskattning på 12,3 miljoner dollar. SFL Corp, som räknar John Fredriksen som sin största aktieägare, sålde två andra Dolphin 57 supramax-fartyg tidigare i år till oidentifierade kinesiska köpare. SFL Sara (byggd 2011) på 56 869 dwt rapporterades såld i maj för 11 miljoner dollar. Gunvor säkrar "betydligt" övertecknad grön finansiering värd 1,3 miljarder dollar. Dess systerfartyg – SFL Yukon (byggd 2010) på 56 836 dwt – såldes i mars för 10,2 miljoner dollar. Båda fartygen byggdes vid Xiamen Shipbuilding i Kina. SFL Corp har fokuserat på att förnya sin flotta och sälja av äldre fartyg med höga utsläpp. Nedskrivningar av fartyg uppgick till totalt 34,1 miljoner dollar för första kvartalet och hänförde sig till sju spothandlade bulkfartyg. Dessa fartyg är SFL Hudson (byggd 2009) på 57 000 dwt; Kamsarmax-fartygen SFL Yangtze och (båda byggda 2012) på 82 000 dwt, samt de fyra supramax-fartygen som redan rapporterats sålda. "Vi fortsätter att förnya vår flotta och har nyligen kommit överens om att avyttra några äldre bulkfartyg och containerfartyg som handlas på spotmarknaden", sa Hjertaker i maj, när kvartalsresultatet tillkännagavs. Copyright: TradeWinds, helt enkelt bäst!
- 6 juni·SFL är en utdelningsaktie. Så om runt 8-9 % per år i säker avkastning inte räcker för dig, välj något annat. Kom ihåg att den är denominerad i USD så det kan finnas både en upp- och en nedgång i växelkursen. Jag har lång position i den här aktien och har varit det sedan 2012. Jag kommer att behålla den till min pension. Jag har 775 aktier och köper upp 4 gånger om året i samband med utdelningarna.
- 14 maj·SLF gjorde en nedskrivning på 34,1 miljoner dollar under första kvartalet efter att ha sålt två äldre supramax-bulkfartyg (byggda 2010 och 2011). De John Fredriksen-stödda redarna sålde paret för cirka 21 miljoner dollar. VD Ole Hjertaker sa: "Resultatet för första kvartalet påverkades av flera engångsposter, inklusive nedskrivningar på vissa äldre torrbulkfartyg som handlas på spotmarknaden, och även borriggen Hercules som stod still under kvartalet." SFL rapporterade en nettoförlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet, efter nedskrivningen, jämfört med en vinst på 20,2 miljoner dollar för ett år sedan. Charterintäkterna sjönk till 183 miljoner dollar från 222 miljoner dollar för ett år sedan. "Resten av portföljen presterar mycket bra, och vi har uppgraderat flera fartyg under kvartalet, vilket ökar både lastintag och bränsleeffektivitet i samband med charterförlängningar till högre priser än tidigare", tillade Hjertaker. Som tidigare meddelats kommer SFL:s åtta capesize-bulkfartyg att återlevereras till Golden Ocean i början av tredje kvartalet enligt befrakningsavtalet. SFL förväntar sig en positiv likviditetseffekt på cirka 50 miljoner dollar efter återbetalning av tillhörande skulder. Dessutom kommer sju äldre containerfartyg på bareboat-charter till MSC att återlevereras till MSC i slutet av andra kvartalet. Företaget ser en positiv likviditetseffekt på cirka 4,5 miljoner dollar. "Vi fortsätter att förnya vår flotta och har nyligen kommit överens om att avyttra några äldre bulkfartyg och containerfartyg som handlas på spotmarknaden. Vårt fokus ligger kvar på tillgångar med en charterorder som stöder vår långsiktiga utdelningskapacitet." Hittills i år har företaget köpt tillbaka cirka 10 miljoner dollar i aktier. "Dessutom har vi aktivt återköpt aktier under den senaste tidens marknadssvaghet, som en del av vår övergripande kapitalallokeringsstrategi med målet att maximera den långsiktiga distributionskapaciteten per aktie", sa Hjertaker. Styrelsen beslutade om en kvartalsvis kontantutdelning på 0,27 dollar per aktie. Det är den 85:e kvartalsutdelningen i rad. "Även om den nuvarande marknadsvolatiliteten har orsakat ökad osäkerhet, tror vi att den också kommer att skapa nya affärsmöjligheter för oss", står det i rapporten. Copyright: Tradewinds, helt enkelt bäst!
- 5 maj·Det är lite svårt att hänga med i allt, men vad är egentligen anledningen till ett prisfall på 3-4 dollar under en relativt kort tidsperiod? Skulle du inte tro att något dramatiskt har hänt med de investeringar SFL har gjort?6 maj · Ändrad·Hercules har inte kunnat hitta kontinuerligt arbete och kommer att börja ådra sig kostnader på 100 000 dollar/dag detta kvartal medan de sitter i väntan på nya anställningar. SFL investerar också i Hercules med några uppdateringar i hopp om att förbättra sina framtidsutsikter, men halvsubmarknaden är inte särskilt het för tillfället.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Antal
Köp
300
Sälj
Antal
100
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Högst
-VWAP
Lägst
-Omsättning ()
VWAP
Högst
-Lägst
-Omsättning ()
Mäklarstatistik
Ingen data hittades
Kunder har även besökt
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
Kalender är inte tillgänglig |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q2-rapport | 19 aug. | |
2025 Q1-rapport | 14 maj | |
2025 Årsstämma | 8 maj | |
2024 Årsrapport | 17 mars | |
2024 Q4-rapport | 12 feb. |
Data hämtas från Morningstar, Quartr
Q2-rapport
27 dagar sedan‧33min
Nyheter & Analyser
Nyheter och/eller generella investeringsrekommendationer alternativt utdrag därav på denna sida och relaterade länkar är framtagna och tillhandahålls av den leverantör som anges. Nordnet har inte medverkat till framtagandet, granskar inte och har inte gjort några ändringar i materialet. Läs mer om investeringsrekommendationer.
Företagshändelser
Nästa händelse | |
---|---|
Kalender är inte tillgänglig |
Tidigare händelser | ||
---|---|---|
2025 Q2-rapport | 19 aug. | |
2025 Q1-rapport | 14 maj | |
2025 Årsstämma | 8 maj | |
2024 Årsrapport | 17 mars | |
2024 Q4-rapport | 12 feb. |
Data hämtas från Morningstar, Quartr
0,20 USD/aktie
Senaste utdelning
9,98 %
Direktavk.
Shareville
Delta i diskussionerna på SharevilleFå inspiration från tusentals portföljer och diskutera med andra duktiga investerare.
Logga in
- 19 aug.·Efter att ha sålt flera fartyg under andra kvartalet har SFL Corp beslutat att sänka sin kvartalsutdelning. Det John Fredriksen-stödda redaren sänkte utdelningen till 0,20 dollar per aktie från 0,27 dollar för första kvartalet. Under andra kvartalet sålde New York-företaget containerfartyget Asian Ace (byggt 2005) på 1 700 teu, vilket resulterade i en vinst på cirka 4,3 miljoner dollar. Dessutom återlevererades sex containerfartyg byggda 2002 på bareboatcharter till MSC Mediterranean Shipping Company i slutet av andra kvartalet enligt befraktaravtalet. Efter kvartalets slut återlevererades åtta äldre capesize-bulkfartyg till Golden Ocean. Golden Ocean betalade 115 miljoner dollar i juli, och fartygen var skuldfria i slutet av andra kvartalet. SFL har nyligen sålt fartyg för totalt mer än 200 miljoner dollar, enligt rapporten. VD Ole Hjertaker sa: ”Även om detta ökar vårt tillgängliga kapital för nya investeringar avsevärt, minskar det också det kortsiktiga kassaflödet. ”Styrelsen har därför beslutat att justera utdelningen till 20 cent per aktie för andra kvartalet.” Sedan 2004 har SFL delat ut 2,9 miljarder dollar till aktieägarna genom 86 på varandra följande kvartalsutdelningar. "Under denna period har vi konsekvent visat vår förmåga att förnya och diversifiera vår portfölj av tillgångar och charteravtal, vilket stöder en hållbar, långsiktig kapacitet för aktieägarutdelningar", sa Hjertaker. Nettoresultatet under andra kvartalet var 1,5 miljoner dollar, jämfört med en förlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet på grund av nedskrivningar av fartyg. Den 30 juni var den uppskattade charterordern med fast ränta från SFL:s flotta på 60 helt eller delvis ägda fartyg och nybyggnationer under byggnation cirka 4,2 miljarder dollar, med en viktad återstående charterperiod på 6,7 år. Femårig tidsbefraktningsförlängning för tre containerfartyg på 9 500 teu med Maersk ökade ordern med cirka 225 miljoner dollar från 2026 till slutet av 2031. Hjertaker sa: "Vi har tagit avgörande steg under de senaste kvartalen för att stärka vår charterorder." genom att säkra avtal med starka motparter och utnyttja högkvalitativa tillgångar. ”Detta inkluderar investeringar i lasthantering och uppgraderingar av bränsleeffektivitet i vår befintliga flotta, samtidigt som vi avyttrar äldre, mindre effektiva fartyg. ”Som ett resultat har vår flottas operativa och bränsleförbrukningseffektivitet förbättrats väsentligt, vilket ger fördelar för både SFL och våra kunder.” Rapporten meddelade också att styrelsen ökade från sex till sju ledamöter igår med utnämningen av Jan Erik Klepsland. SFL Corp säljer nedskrivna bulkfartyg genom att avyttra ytterligare två supramaxfartyg Klepsland är investeringsdirektör i Fredriksens Seatankers Management, där han övervakar och förvaltar olika offentliga och privata investeringar främst inom sjöfart och oljetjänster. Innan han började på Seatankers i augusti 2020 var han partner på ABG Sundal Collier. Klepsland är också styrelseledamot i Archer, Noram Drilling, Fortis Operations och Northern Ocean. K: TradeWinds, helt enkelt bäst!
- 9 juli·Leasingföretaget SFL Corp har sålt ytterligare två supramaxfartyg i takt med att de fortsätter att avyttra de bulkfartyg som orsakade nedskrivningar på över 34 miljoner dollar tidigare i år. Nedskrivningar av sju äldre bulkfartyg och andra engångsposter orsakade att Oslo-noterade SFL Corp minskade till en nettoförlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet. Golden Ocean Group säljer åldrande capesize-fartyg efter fem månader Mäklare säger att SFL Kate (byggd 2011) på 56 798 dwt har sålts för 11,5 miljoner dollar och SFL Humber (byggd 2012) på 56 970 dwt har sålts för 12,5 miljoner dollar. Försäljningen följer på två andra supramaxfartyg som rapporterades sålda tidigare i år, vilket lämnar tre nedskrivna bulkfartyg kvar i SFL Corps flotta. VD Ole Hjertaker berättade för TradeWinds: "Vi kommenterar i allmänhet aldrig marknadsrykten om försäljning av äldre fartyg." Systerfartygen, designade av Dolphin 57, byggdes vid kinesiska Zhejiang Zhenghe Shipbuilding och har system för barlastvattenrening. Inspektörer från Idwal inspekterade SFL Kate i februari och fann att det var i bättre skick än sitt systerfartyg, men sämre än många av sina konkurrenter. Idwal har betygsatt fartygets skick till 70, sju poäng under genomsnittet för supramax-bulkfartyg i åldern 10 till 15 år. SFL Humber inspekterades av Idwal i oktober och betygsattes med 61 poäng, 16 poäng under genomsnittet. De rapporterade försäljningspriserna för båda fartygen överstiger uppskattningar från onlinevärderingsplattformar. VesselsValue uppskattar att SFL Kate har ett marknadsvärde på 9,75 miljoner dollar, medan rivalen Maritime Strategies International (MSI) uppskattar mellan 9 och 11 miljoner dollar. Båda plattformarna tror att SFL Humber är värd minst 10 miljoner dollar på den nuvarande marknaden. MSI gav en toppuppskattning på 12,3 miljoner dollar. SFL Corp, som räknar John Fredriksen som sin största aktieägare, sålde två andra Dolphin 57 supramax-fartyg tidigare i år till oidentifierade kinesiska köpare. SFL Sara (byggd 2011) på 56 869 dwt rapporterades såld i maj för 11 miljoner dollar. Gunvor säkrar "betydligt" övertecknad grön finansiering värd 1,3 miljarder dollar. Dess systerfartyg – SFL Yukon (byggd 2010) på 56 836 dwt – såldes i mars för 10,2 miljoner dollar. Båda fartygen byggdes vid Xiamen Shipbuilding i Kina. SFL Corp har fokuserat på att förnya sin flotta och sälja av äldre fartyg med höga utsläpp. Nedskrivningar av fartyg uppgick till totalt 34,1 miljoner dollar för första kvartalet och hänförde sig till sju spothandlade bulkfartyg. Dessa fartyg är SFL Hudson (byggd 2009) på 57 000 dwt; Kamsarmax-fartygen SFL Yangtze och (båda byggda 2012) på 82 000 dwt, samt de fyra supramax-fartygen som redan rapporterats sålda. "Vi fortsätter att förnya vår flotta och har nyligen kommit överens om att avyttra några äldre bulkfartyg och containerfartyg som handlas på spotmarknaden", sa Hjertaker i maj, när kvartalsresultatet tillkännagavs. Copyright: TradeWinds, helt enkelt bäst!
- 6 juni·SFL är en utdelningsaktie. Så om runt 8-9 % per år i säker avkastning inte räcker för dig, välj något annat. Kom ihåg att den är denominerad i USD så det kan finnas både en upp- och en nedgång i växelkursen. Jag har lång position i den här aktien och har varit det sedan 2012. Jag kommer att behålla den till min pension. Jag har 775 aktier och köper upp 4 gånger om året i samband med utdelningarna.
- 14 maj·SLF gjorde en nedskrivning på 34,1 miljoner dollar under första kvartalet efter att ha sålt två äldre supramax-bulkfartyg (byggda 2010 och 2011). De John Fredriksen-stödda redarna sålde paret för cirka 21 miljoner dollar. VD Ole Hjertaker sa: "Resultatet för första kvartalet påverkades av flera engångsposter, inklusive nedskrivningar på vissa äldre torrbulkfartyg som handlas på spotmarknaden, och även borriggen Hercules som stod still under kvartalet." SFL rapporterade en nettoförlust på 31,9 miljoner dollar under första kvartalet, efter nedskrivningen, jämfört med en vinst på 20,2 miljoner dollar för ett år sedan. Charterintäkterna sjönk till 183 miljoner dollar från 222 miljoner dollar för ett år sedan. "Resten av portföljen presterar mycket bra, och vi har uppgraderat flera fartyg under kvartalet, vilket ökar både lastintag och bränsleeffektivitet i samband med charterförlängningar till högre priser än tidigare", tillade Hjertaker. Som tidigare meddelats kommer SFL:s åtta capesize-bulkfartyg att återlevereras till Golden Ocean i början av tredje kvartalet enligt befrakningsavtalet. SFL förväntar sig en positiv likviditetseffekt på cirka 50 miljoner dollar efter återbetalning av tillhörande skulder. Dessutom kommer sju äldre containerfartyg på bareboat-charter till MSC att återlevereras till MSC i slutet av andra kvartalet. Företaget ser en positiv likviditetseffekt på cirka 4,5 miljoner dollar. "Vi fortsätter att förnya vår flotta och har nyligen kommit överens om att avyttra några äldre bulkfartyg och containerfartyg som handlas på spotmarknaden. Vårt fokus ligger kvar på tillgångar med en charterorder som stöder vår långsiktiga utdelningskapacitet." Hittills i år har företaget köpt tillbaka cirka 10 miljoner dollar i aktier. "Dessutom har vi aktivt återköpt aktier under den senaste tidens marknadssvaghet, som en del av vår övergripande kapitalallokeringsstrategi med målet att maximera den långsiktiga distributionskapaciteten per aktie", sa Hjertaker. Styrelsen beslutade om en kvartalsvis kontantutdelning på 0,27 dollar per aktie. Det är den 85:e kvartalsutdelningen i rad. "Även om den nuvarande marknadsvolatiliteten har orsakat ökad osäkerhet, tror vi att den också kommer att skapa nya affärsmöjligheter för oss", står det i rapporten. Copyright: Tradewinds, helt enkelt bäst!
- 5 maj·Det är lite svårt att hänga med i allt, men vad är egentligen anledningen till ett prisfall på 3-4 dollar under en relativt kort tidsperiod? Skulle du inte tro att något dramatiskt har hänt med de investeringar SFL har gjort?6 maj · Ändrad·Hercules har inte kunnat hitta kontinuerligt arbete och kommer att börja ådra sig kostnader på 100 000 dollar/dag detta kvartal medan de sitter i väntan på nya anställningar. SFL investerar också i Hercules med några uppdateringar i hopp om att förbättra sina framtidsutsikter, men halvsubmarknaden är inte särskilt het för tillfället.
Kommentarerna ovan kommer från användare på Nordnets sociala nätverk Shareville och har varken redigerats eller på förhand granskats av Nordnet. Det innebär inte att Nordnet tillhandahåller investeringsrådgivning eller investeringsrekommendationer. Nordnet påtar sig inget ansvar för kommentarerna eller eventuella felaktigheter i automatiska översättningar.
Orderdjup
Antal
Köp
300
Sälj
Antal
100
Senaste avslut
Tid | Pris | Antal | Köpare | Säljare |
---|---|---|---|---|
- | - | - | - |
Högst
-VWAP
Lägst
-Omsättning ()
VWAP
Högst
-Lägst
-Omsättning ()
Mäklarstatistik
Ingen data hittades